Asysta Dentystyczna wydanie nr 4/2016
Asysta Dentystyczna wydanie nr 4/2016

Drodzy Czytelnicy

Jest mi niezwykle miło powitać Państwa w nowej roli redaktora naczelnego kwartalnika „Asysta Dentystyczna”. Jestem związany z czasopismem od wielu lat jako autor i konsultant merytoryczny. Nowa funkcja stawia przede mną oraz redakcją wiele wyzwań, jednak wierzę, że we współpracy z radą naukową oraz naszym konsultantem Dorotą Grzyśką uda nam się odpowiedzieć na Państwa potrzeby oraz sprawić, że „Asysta Dentystyczna” będzie wsparciem w codziennej pracy w gabinecie stomatologicznym.
Pierwsze słowa wstępu do bieżącego wydania piszę tuż po zakończeniu III edycji Międzynarodowego Kongresu Stomatologicznego Dent Group Academy. Bardzo dziękuję wszystkim, którzy wzięli udział w wydarzeniu, oraz organizacjom i firmom, które wsparły nas w jego organizacji. Serdecznie zachęcam do zapoznania się z relacją z wydarzenia na stronie 6.
W najnowszym wydaniu w dziale „Sylwetki asysty dentystycznej” mamy zaszczyt gościć Katarzynę Ostrowską, która podzieliła się z Czytelnikami nie tylko wiedzą i doświadczeniem zawodowym, ale także swoją działalnością
szkoleniową, pokazując, jak wiele możliwości rozwoju daje rynek wszystkim związanym z higienizacją i opieką nad pacjentem stomatologicznym.
Temat numeru został poświęcony dezynfekcji i sterylizacji końcówek stomatologicznych – czynności nieodłącznie towarzyszącej pracy w gabinecie. Serdecznie zachęcam do lektury artykułu na temat wpływu otyłości na stan jamy ustnej pacjentów w wieku rozwojowym, tekst odnajdą Państwo w dziale „Praca
z pacjentem”.
W bieżącym wydaniu polecam również artykuł autorstwa Natalii Szeląg o wstydliwym problemie pacjentów – halitozie (w dziale „Gdy pacjent zapyta”) oraz tekst z zakresu sprzętu i materiałów na temat testów ślinowych.

Życzę Państwu owocnej lektury
hig. stom. Michał Kluczkowski
redaktor naczelny

KONGRES DGA

Kongres DGA Katowice – kolejna edycja zakończona sukcesem

DENTAL NEWS

Dental news

SYLWETKI ASYSTY DENTYSTYCZNEJ

Higienistka sukcesu

O rosnącej potrzebie podnoszenia kwalifikacji zawodowych, możliwościach rozwoju oraz sytuacji w polskich gabinetach higieny z doktorantką Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, dypl. hig. stom. Katarzyną Ostrowską, rozmawiała Urszula Rudner.

TEMAT NUMERU

Higiena w gabinecie – postępowanie z końcówkami stomatologicznymi

Pracownicy gabinetu stomatologicznego biorą na siebie całą odpowiedzialność za życie i zdrowie pacjentów. Ważne jest oczywiście wykonywanie zabiegów medycznych zgodnie z etyką lekarską, niemniej jednak nie należy pomijać warunków i zasad higieny chroniących pacjenta przed zakażeniem drobnoustrojami.

PRACA Z PACJENTEM

Relacja ze starszym pacjentem

W kontaktach ze starszym pacjentem należy kierować się cierpliwością, zrozumieniem i życzliwością.

Halitoza

Halitoza (fetor ex ore) jest to przykra dolegliwość w postaci nieprzyjemnego zapachu z ust. Nie jest uznawana za jednostkę chorobową, tylko za objaw obserwowany u pacjentów.

Długofalowy pacjent ortodontyczny w gabinecie higieny

Zdrowie jamy ustnej ma bezpośredni wpływ na ogólny stan zdrowia człowieka. Niestety higiena jamy ustnej często stawiana jest na na drugi plan.

Wpływ otyłości na stan jamy ustnej pacjentów w wieku rozwojowym

Według doniesień Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) otyłość jest obecnie najpowszechniej występującym problemem zdrowotnym wieku dziecięcego. WHO szacowała, że do 2010 roku jedno dziecko na dziesięcioro w Europejskim Regionie WHO będzie otyłe.

GDY PACJENT ZAPYTA

Wybielanie – przegląd metod

Ludzie od zawsze marzą o pięknym i białym uśmiechu. Jest na to wiele środków i sposobów, trzeba jednak pamiętać o ich prawidłowym dopasowaniu do pacjenta.

SPRZĘT I MATERIAŁY

Testy ślinowe w gabinecie higieny

Wyniki testów śliny mogą w istotny sposób pomóc higienistce stomatologicznej przygotować indywidualny plan profilaktyczny dla pacjenta, obejmujący zarówno profilaktykę gabinetową, jak i domową.

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA

Trójkąt satysfakcji pacjenta. Jak go zrealizować w gabinecie higieny?

Marzeniem każdej higienistki stomatologicznej jest sytuacja, w której pacjenci z własnej inicjatywy regularnie zapisują się na kolejne wizyty higienizacyjne. By to osiągnąć, higienistka powinna nie tylko być biegła w swoim zawodzie, ale też zadbać o prawidłową obsługę przyjmowanego pacjenta.

Z KRAJU I ZE ŚWIATA

Wydawnictwo Roku 2016!

Zawód higienistki i asystentki wart POZNANIA

FDI 2016 Jedyne takie wydarzenie na świecie

VI Konferencja Higienistek Stomatologicznych

QUIZ WIEDZY

Regulamin quizu „Kompetentna higienistka w gabinecie stomatologicznym”

QUIZ nr 26

KOMPETENTNA HIGIENISTKA w gabinecie stomatologicznym

EDUKACJA

Tam warto być

W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij