Drodzy Czytelnicy
Jest mi niezwykle miło powitać Państwa w nowej roli redaktora naczelnego kwartalnika „Asysta Dentystyczna”. Jestem związany z czasopismem od wielu lat jako autor i konsultant merytoryczny. Nowa funkcja stawia przede mną oraz redakcją wiele wyzwań, jednak wierzę, że we współpracy z radą naukową oraz naszym konsultantem Dorotą Grzyśką uda nam się odpowiedzieć na Państwa potrzeby oraz sprawić, że „Asysta Dentystyczna” będzie wsparciem w codziennej pracy w gabinecie stomatologicznym.
Pierwsze słowa wstępu do bieżącego wydania piszę tuż po zakończeniu III edycji Międzynarodowego Kongresu Stomatologicznego Dent Group Academy. Bardzo dziękuję wszystkim, którzy wzięli udział w wydarzeniu, oraz organizacjom i firmom, które wsparły nas w jego organizacji. Serdecznie zachęcam do zapoznania się z relacją z wydarzenia na stronie 6.
W najnowszym wydaniu w dziale „Sylwetki asysty dentystycznej” mamy zaszczyt gościć Katarzynę Ostrowską, która podzieliła się z Czytelnikami nie tylko wiedzą i doświadczeniem zawodowym, ale także swoją działalnością
szkoleniową, pokazując, jak wiele możliwości rozwoju daje rynek wszystkim związanym z higienizacją i opieką nad pacjentem stomatologicznym.
Temat numeru został poświęcony dezynfekcji i sterylizacji końcówek stomatologicznych – czynności nieodłącznie towarzyszącej pracy w gabinecie. Serdecznie zachęcam do lektury artykułu na temat wpływu otyłości na stan jamy ustnej pacjentów w wieku rozwojowym, tekst odnajdą Państwo w dziale „Praca
z pacjentem”.
W bieżącym wydaniu polecam również artykuł autorstwa Natalii Szeląg o wstydliwym problemie pacjentów – halitozie (w dziale „Gdy pacjent zapyta”) oraz tekst z zakresu sprzętu i materiałów na temat testów ślinowych.
Życzę Państwu owocnej lektury
hig. stom. Michał Kluczkowski
redaktor naczelny
O rosnącej potrzebie podnoszenia kwalifikacji zawodowych, możliwościach rozwoju oraz sytuacji w polskich gabinetach higieny z doktorantką Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, dypl. hig. stom. Katarzyną Ostrowską, rozmawiała Urszula Rudner.
Pracownicy gabinetu stomatologicznego biorą na siebie całą odpowiedzialność za życie i zdrowie pacjentów. Ważne jest oczywiście wykonywanie zabiegów medycznych zgodnie z etyką lekarską, niemniej jednak nie należy pomijać warunków i zasad higieny chroniących pacjenta przed zakażeniem drobnoustrojami.
W kontaktach ze starszym pacjentem należy kierować się cierpliwością, zrozumieniem i życzliwością.
Halitoza (fetor ex ore) jest to przykra dolegliwość w postaci nieprzyjemnego zapachu z ust. Nie jest uznawana za jednostkę chorobową, tylko za objaw obserwowany u pacjentów.
Zdrowie jamy ustnej ma bezpośredni wpływ na ogólny stan zdrowia człowieka. Niestety higiena jamy ustnej często stawiana jest na na drugi plan.
Według doniesień Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) otyłość jest obecnie najpowszechniej występującym problemem zdrowotnym wieku dziecięcego. WHO szacowała, że do 2010 roku jedno dziecko na dziesięcioro w Europejskim Regionie WHO będzie otyłe.
Ludzie od zawsze marzą o pięknym i białym uśmiechu. Jest na to wiele środków i sposobów, trzeba jednak pamiętać o ich prawidłowym dopasowaniu do pacjenta.
Wyniki testów śliny mogą w istotny sposób pomóc higienistce stomatologicznej przygotować indywidualny plan profilaktyczny dla pacjenta, obejmujący zarówno profilaktykę gabinetową, jak i domową.
Marzeniem każdej higienistki stomatologicznej jest sytuacja, w której pacjenci z własnej inicjatywy regularnie zapisują się na kolejne wizyty higienizacyjne. By to osiągnąć, higienistka powinna nie tylko być biegła w swoim zawodzie, ale też zadbać o prawidłową obsługę przyjmowanego pacjenta.